Kroatië – noordkust

KROATIË – De noordkust vanuit Zadar

(1 juli – 8 juli 2023)

zaterdag, 1 juli 2023

Aankomst op de luchthaven van Zadar in de regen. We worden opgewacht door de vriendelijke reisleidster van De Blauwe Vogel, Nives. We nemen plaats in de bus en tijdens de transfer naar de haven geeft Nives wat uitleg over de stad en worden enkele praktische afspraken gemaakt. Onze koffers worden in kajuit 13 van het mooie schip M/S Avantura geplaatst. Na het uitladen van de valiezen en een vlugge rondgang in het schip volgt een lekker welkomstdiner. We maken kennis met enkele reisgenoten, de kapitein en de bemanning en toasten op een mooie reis. De sfeer zit er meteen goed in en de toon is gezet. Na het diner verkennen we het sfeervolle stadje Zadar, gaan richting het zeeorgel en groet aan de zon en daarna naar de overkant waar we nog genieten van een drankje aan een mooi terras met zicht op de jachthaven. 12054 stappen vandaag!

zondag, 2 juli 2023 –  Zadar > Sibenik

Na een heerlijk ontbijt en een uitgebreide briefing van onze reisbegeleidster Nives varen we langs een prachtige route richting Sibenik. Op het mooi ingerichte zonnedek enkele bladzijden van onze door de leesclub opgelegde leestaak doorworsteld  (‘De zwarte met het witte hart’ van Arthur Japin).

Zwemstop: enthousiaste zwemmers beneden, zwempak aangetrokken en vanop het achterdek voorzichtig het blauwe zilte sop ingegaan… Eerst nogal fris (temperatuur: 22° C), gevolgd door een wow-gevoel… Heeeerlijk.
Na de lunch en aankomst in Sibenik, mooie wandeling gemaakt in de stad.  Sibenik, in het jaar 1006 voor het  eerst genoemd, is de jongste van de grotere steden aan de kust en tegelijkertijd de oudste stad van Kroatië. Want Sibenik werd niet door Grieken, Romeinen of Byzantijnen, maar door de Kroaten zelf gesticht. Het bekendste bouwwerk in de binnenstad,  de St. Jacobs Kathedraal, bezocht. Het is het belangrijkste monument uit de Renaissance in Kroatië. Binnenin is de renovatie volop bezig. Na een kaarsje voor Onze Lieve Vrouw, trokken we verder het stadje in. Een wirwar van mooi glad geplaveide straatjes, heel veel trappen, schön! Onder de oudste boom van Sibenik genoten van een heerlijk calamares gerechtje in restaurant Bava.  Zalig fris toeven daar.

maandag, 3 juli – Sibenik > Skradin >  Krka >  Trogir

Na het ontbijt vertrokken we met de bus vanuit Sibenik richting het nationale park en de beroemde Krka watervallen. Aanvankelijk aarzelden we wat toen de gids ons vertelde dat er heel wat trappen op en af moesten… Maar het viel goed mee. Onder de indruk van het overweldigende puur natuur gevoel: kwakende kikkers, kristalhelder water waar vissen heerlijk in ronddartelen, libellen, vlinders, regenwoud- en vogelgeluiden, prachtige flora.
Er was even spanning toen een medereizigster blijkbaar niet op de afspraak was aan de bus voor de terugreis… Zij was heel alleen teruggegaan tot aan de ticketzone, dus niet op de plaats van de afspraak, maar eind goed alles goed.
Na een lekkere lunch, trok de boot richting Trogir, terwijl wij op het bovendek genoten van een weldoende siësta en leesmoment, even onderbroken door een zalige zwempauze in een rustige baai…

Onder de indruk van het mooie Trogir; in de avond zalige wandeling doorheen de pittoreske straatjes. T-shirts gekocht voor Romi (met opdruk Frida Kahlo) en Nikki (met lavendeldruk en Kroatië) en Guy (met Einstein en Kahlo)…. Rond 19.00 uur begon de maag wat te knagen en we hielden een stop voor een pizza quattro formaggio voor Yves en een Caesar sla voor mij.
Daarna nog wat rondgekuierd en vanop de kade aan een leuk terrasje de vele toeristen van allerlei pluimage gespot.

dinsdag, 4 juli 2023 – Trogir > Hvar

Ontbijt en geleid bezoek aan Trogir, dankzij onze uitmuntende gids Nives heel wat pareltjes ontdekt. In de documentatie van de Blauwe Vogel lees ik: ‘een kleine plaats bij Split bekend om zijn oude centrum en het Romaanse portaal aan de ingang van de kathedraal van de H. Ivan, wat een door UNESCO beschermd cultuurmonument is. Trogir is ook bekend om zijn levendige boulevard’.

Vanaf 11.00 uur verderzetting naar Hvar met een zwemstop… In de namiddag, gidsbeurt in Hvar, ‘het Sint Tropez van Kroatië‘. Het was snikheet en ik had moeite met mijn concentratie om de woordenvloed van onze gids te volgen… Na de gidsbeurt hadden we tijd tot 19.00 uur om de stad op ons eentje verder te verkennen. Het was er heel druk, we baanden ons een weg doorheen de vele lavendel- kruiden- en olijfoliekraampjes. Na het pittoreske stadje Trogir viel Hvar wat tegen… Heel druk daar,  vóór het inschepen een pizza vegetariana verorberd,  Yves opteerde voor een tagliatelle carbonari…

Hvar is zeer druk ook ’s nachts… Aangezien de cruiseboten tegen elkaar waren aangemeerd moesten we over verschillende passerelles naar onze eigen boot. Het lawaai door reizigers-feestvierders die ’s nachts via ons schip met veel kabaal richting hun eigen boot trokken moesten we er helaas bij nemen.
Maar toch super dankbaar! We zijn met vakantie op een heerlijke boot, met een zalige crew, fijne medepassagiers en ontdekken iedere dag heel veel moois van een verrukkelijke regio!
Dus don’t complain, Ingrid! Het was maar voor één nachtje…

woensdag, 5 juli 2023 – Milna > Split

We vertrekken ’s morgens vroeg vanuit Hvar.  Halte onderweg in Milna, een pittoresk dorpje op het eiland Brac.  Na wat rondkuieren in het pittoreske dorpje werd de vaartocht verdergezet naar Split. Onderweg een immer deugddoende zwempartij… Lunch aan boord en aankomst in Split in de namiddag. Enkele gasten hadden maar kleine oogjes vanmorgen aan de ontbijttafel… Ze hadden er een nachtje uitgaan opzitten en het was leuk om hun pittige ervaringen te aanhoren. In de namiddag zette een groepje medereizigers enthousiast een dansje in elkaar op muziek van Abba voor TikTok (cf. deze link), terwijl Yves en ikzelf onze lectuur rustig verderzetten op het bovendek.

In de namiddag om 16.30 uur start van de gidsbeurt met onze excellente gids Nives…

Split, deze eeuwenoude stad ontwikkelde zich rond het Romeins paleis van Diocletianus, dat meer dan 1700 jaar geleden, door de Romeinse keizer Diocletianus werd gebouwd. De keizer liet dit indrukwekkende paleis bouwen, om hier de laatste jaren van zijn leven, na zijn troonsafstand door te kunnen brengen. Het paleis van Diocletianus en vele andere monumenten uit de Romeinse tijd zijn in zeer goede staat bewaard gebleven. Het paleis is uniek in de wereld, omdat het gedurende 1700 jaar bewoond is gebleven. De bekende kathedraal bevindt zich in het paleis en werd gebouwd bovenop het mausoleum van keizer Diocletianus. Deze werd vernoemd naar de beschermheilige van Split, Hl. Dujam.
Na de gidsbeurt naar een replica van het San Marcoplein getrokken en daar nog een hapje besteld (ikzelf meloen met hesp en Yves tonijnsalade) en daarna richting markt getrokken en enkele cadeautjes gekocht. Nog genoten van de ondergaande zon met een boekje op het bovendek. Zaaaalig!

donderdag, 6 juli 2023 – Split > Primosten

Vertrek naar Primosten na het ontbijt.  Lunch en zwemstop onderweg.  Aankomst in Primosten in de namiddag. De plaats heeft zijn mediterrane sfeer bewaard en heeft alle kenmerken van een middeleeuws vissersdorp, dat is vooral duidelijk te zien aan de smalle straatjes en verdichte huizen in de oude stadskern. Een lange wandeling gemaakt langs de fraaie kust…  Naar boven gegaan tot aan en in het kerkje waar net een eredienst zou aanvangen.

De sfeer van het mooi onderhouden aangrenzende kerkhof met fraaie graftombes waarin hele families een plaatsje vonden met zicht op zee deed me denken aan het kerkhof van Sète. Daarna terug naar beneden gewandeld waar we nog een cadeautje voor Ilse kochten, badzout met lavendel en een stukje lavendelzeep. Daarna een hapje gaan eten langs de kade met zicht op de yachts. Dansavond op het schip met veel animo en twee valpartijen. Ondertussen een WhatsApp gekregen van Ilse met mooie foto’s van les Meilleroux waar ze vandaag met 5 kinderen is aangekomen.

vrijdag, 7 juli 2023 – Primosten > Kornati > Zadar

Navigatie naar de Kornati-eilanden. Het hele nationale park is een gebied van kalksteen met veel riffen, rotsen, grotten en weinig vegetatie. Sommige rotsen hebben een hoogte van zo’n 160 meter, de imposante rotswanden in combinatie met de weinige begroeiing en de blauwe zee zijn fascinerend om te zien. Lunch en verder varen naar Zadar. Aankomst in Zadar in de namiddag. Bezoek aan de stad Zadar. Na de dagelijkse briefing door onze gids, bedanking van de kapitein en de crew, het nemen van een groepsfoto aan boord, samen de stad Zadar ingetrokken onder leiding van Nives voor een rondleiding langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad, zoals het Romeinse Forum, de kerk Sveti Donat, de kathedraal Sveta Stosija en het wereldberoemde en unieke zeeorgel, waarvan de klanken en melodieën bepaald worden door de golven. Vrije avond en overnachting in Zadar.

Later op eigen houtje het museumklooster van de zusters bezocht… Indrukwekkende verzameling kerkschatten, schilderijen, iconen, relikwieën van allerhande heiligen. ’s Avonds nog een bruschetta met hesp en Yves een carpacchio van calamares genuttigd overgoten met een roséwijntje, vandaag 9626 stappen….

zaterdag, 8 juli 2023 – Zadar

Ontscheping en transfer naar de luchthaven.
Helaas mijn bibliotheekboek op het schip laten liggen…

Besluit:
Het werd een fantastische reis, met heerlijk weids zee- en zwemgenot, we maakten kennis met enkele fijne reisgenoten en de rijke cultuur van enkele prachtige eilanden midden een immer azuurblauwe zee… met dank aan De Blauwe Vogel voor de voortreffelijke organisatie, aan onze professionele gids Nives en de gastvrije immer blije crew van ons schip M/S Avantura.

Via deze link, twee video’s met sfeerbeeld van enkele hippe reisgenoten en een laatste 360°-blik op Zadar vanop het dek …

En  hoe kan het ook anders…  Yves kon het natuurlijk niet laten om hierover een kleine bijdrage te publiceren in Het Nieuws van West-Vlaanderen
Klik hier voor het artikel.